Jdi na obsah Jdi na menu
 


Naše traktory a něco o nich.

 

Zetor je zkrácený název moravského výrobce traktorů, sídlícího v brněnskéměstské částiBrno-Líšeň .

ZETOR 15  ZETOR 25 A a K                                                           První budovy Zetoru zde vznikly v období druhé světové války tak říkajíc „na zelené louce“. V té době se továrna nazývala „Flugmotorenwerke Ostmark GmbH Wien, Zweigwerk“, a vyráběly se zde letecké motory pro potřeby nacistického Německa. Po válce se jednalo o součást Zbrojovky Brno. Název Zetor, jímž tehdy státní podnik začal označovat svoje traktory, vznikl spojením Zet (hláskované písmeno „Z“ z názvu Zbrojovky) a koncovky -or ze slova traktor (nebo z názvu ZEmědělský trakTOR).

První dvě nebo tři čísla v názvu traktoru označují přibližný výkon motoru v koních, např.: 72, 80, 121, 162 atd.

Zetor je první výrobce na světě, který u traktorů vyráběl bezpečnostní kabinu.

První prototyp traktoru dokončila továrna 14. listopadu1945. První tři vyrobené traktory byly zákazníkům slavnostně předány 15. března 1946. Sériová výroba traktorů (tehdy model „Zetor Z-25“) pak byla zahájena 17. srpna 1946. Do roku 1947 jich bylo vyrobeno asi 3400. V roce 1948 byl k výrobě schválen Zetor 15, který se vyráběl do roku 1949. Zetory 25A a 25K se vyráběly do roku 1961 a bylo jich vyrobeno 158 570 kusů, z nichž jich bylo 97 000 určeno na export.[4] V průběhu roku 1949 byl představen prototyp Zetor 30, kterému byla v Praze na výstavě udělena zlatá medaile, ale sériové výroby se nedočkal protože bylo třeba vyvinout silnější stroj, a tak se později stal základem pro Zetor 35 který měl čtyřválcový motor o výkonu 42 koní a byl vyráběn od roku 1955 až do roku 1960 a v modernizovaném provedení jako Zetor 50 až do roku 1968.


 

Porsche 218

PORSCHE 218 

Německý traktor vyráběný firmou Porsche ve spolupráci s rodinným podnikem Allgaierů ze Švábska v 50. letech.

Předchůdci modelu  Porsche AP25 vznikly vlastně na pokyn Adolfa Hitlera, který podobně jako lidový vůz Volkswagen, chtěl nechat vyvinout i rodinný traktor Volkschlepper. První modely typ 11O a 111 vyšly z dílny Porsche už v roce 1938, další modely pak ve válečných letech.

Teprve až po spojení Porsche s firmou Allgaier v 50tých letech  se začaly vyrábět modely  AP ( Allgaier – Porsche ) s dvouválcovým motorem o výkonu nejdříve 18 a 22 koní. Tyto modely stály ve své době 4500 marek a byly velmi žádané.V roce 1953 byla představena řada modelů A 111, A122, A133 a A 144 , jež všechny používaly navzájem vyměnitelné součástky motorů. I přes velký zájem a častý vývoz do zahraničí se Allgaier musel závodu vzdát a výrobu přebírá Mannesmann. Modely se postupně přejmenovávají na Porsche Diesel.

 

 

 

 

V tehdejším Československu německé traktory po válce příliš nejezdily. Překvapivě to byly v rámci poválečné pomoci spíše americké stroje společnosti UNRA, které však v roce 1948 skončily vesměs ve šrotu a proto jsou dnes opravdu velmi vzácné.


 

 

Guldner 

Guldner 

 

Německé traktory Guldner se vyráběly  již od roku 1904.  Sám výrobce-Hugo Guldner experimentoval  s výrobou dokonce již o 10 let dříve. Ačkoliv první model typ A 40  byl vyroben již v roce 1938 s prodejem se začalo až v roce 1940. Tento traktor měl jednoválcový vznětový agregát a mohl vyvinout výkon až 20 koní.

Během 2.světové války byla továrna vybombardována, ale v r. 1947 opět začala s výrobou. Šlo o řady série AF se 4 rychlostmi, další řady A pak měly 2 a 3 válcové motory. Řada G představovala různé 2 až 6 válcové motory.  Výroba traktorů byla v Guldnerově továrně  nečekaně ukončena v roce 1969.


 

Škoda ŠT 180

mobil-2012-2013-012.jpg

 

ŠT 180 byl těžký kolový traktor (tahač), vyvinutý a vyráběný v Československu v letech 1968 až 1992. Koncem 80. let výroba dočasně stoupla na cca 400 jednotek ročně, ale po roce 1989 poptávka prudce klesla, v roce 1991 bylo postaveno pouze 20 strojů a následujícího roku byla poslední padesátikusovou sérií výroba tohoto traktoro-tahače ukončena. V průběhu 25 let tak bylo vyrobeno dohromady přes 10.000 vozidel ŠT 180 a všech jejích modifikací.

Zemědělský kolový tahač je dvounápravový, s tuhou konstrukcí rámu a uprostřed umístěným otočným mezinápravovým čepem, který zajišťuje rejd.


 tachlovicka-hrouda--297-.jpg                                                                

RS09 byl německý traktor a nosič zemědělského nářadí. Jedná se o jednoduchý stroj, který byl dodáván z tehdejší Německé demokratické republiky do států východního bloku, byl užíván i v Československu, stále ho ještě díky své nenáročnosti můžeme ojediněle vidět u českých soukromých zemědělců.

První stroje RS09, které se vyráběly od roku 1955, měly vzduchem chlazený dvouválcový benzínový motor, od roku 1962 byla dodávána verze s dvouválcovým vznětovým motorem. Konstrukce traktoru byla jednoduchá, v zadní části byl umístěn motor, převodovka, pohon kol brzdové ústrojí, a ovládací mechanismy. Stroj byl bez kabiny, některé verze však měly ochranný rám, který mohl být opatřen i plachtou proti nepříznivým povětrnostním vlivům. Střed stroje tvořil nosník (traverza), na který se daly zavěsit či umístit různé zemědělské mechanismy (např. kypřiče půdy, postřikovače). Na přední části nosníku byla instalována přední náprava s řízenými koly.

 

Po ukončení výroby a dodávek „er-e-sů“ a jejich náhradních dílů do Československa docházelo k úpravám těchto traktorů, byly do nich např. instalovány motory domácí výroby zn. Zetor nebo Slavia


tachlovicka-hrouda--252-.jpgFortschritt E 512 je obilní kombajn vyráběný v NDR. Do Československa byl dovážen od roku 1968. Na svou dobu se jednalo o dobrý kombajn, kterému dávali čeští zemědělci přednost před sovětskými typy. Kombajn byl průběžně modernizován, nejviditelnější změnou byl přechod otevřeného prostoru obsluhy, krytého pouze stříškou, v uzavřenou prosklenou kabinu


                                                     

tachlovicka-hrouda--66-.jpgZetor 50 Super je československý traktor vyráběný ve firmě ZetorBrno v letech 1960 - 1968. Konstrukčně navazuje na svého předchůdce Zetor Z-35 Super a jedná se prakticky o jeho výraznou modernizaci. Dílčí modernizace a změny traktoru Z-50 Super probíhaly i v průběhu jeho sériové výroby


tachlovicka-hrouda--209-.jpgUnifikovaná řada UŘ II.

Na této řadě se začalo pracovat v 60. letech a signalizovala stroje s vyššími výkony 80-160Hp. V roce 1962 vzniklo vývojové středisko Zetor a Ursus. Od roku 1968 byly postupně vyráběny traktory 8011, 8045, 10011, 10045, 12011, 12045, 16045 Crystal. Tyto typy pak byly modernizovány označeny 8111, 8145, 10111, 10145, 12111, 12145, 16145. V 80. letech byla výroba převedena na Slovensko kde jej v ZŤS MARTIN dvakrát modernizovali a to jako 821116245 a potom jako 831118345


tachlovicka-hrouda--176-.jpgUnifikovaná řada UŘ I.

Zkratka UŘ znamená Unifikovaná řada. Na první se začalo pracovat v r. 1957 a to s typy 2011, 3011 a 4011 s dvou, tří, a čtyřválcovými motory. Na strojích těchto řad byla vysoká unifikace dílů jednotlivých strojů. Sortiment UŘ I. byl doplněn o různé modifikace jako Zetor 2023 určený pro vinice, Zetor 3045 a 4045 s přední poháněnou nápravou, typy s koncovkou 45, Z 3016 a 4016 v polopásovém provedení a 3017 pro horské oblasti. Výroba probíhala od roku 1960 do roku 1967


tachlovicka-hrouda--249-.jpg

Traktory Svoboda byly vyráběny ve 30. letech 20. století podnikem Svoboda Kosmonosy.

Firma Svoboda motor Kosmonosy u Mladé Boleslavi vznikla ve dvacátých letech 20. století a zabývala se výrobou stacionárních spalovacích a elektrických motorů a zemědělských strojů. V roce 1934 představila na Národní zemědělské výstavě traktory jednoduché konstrukce ve výkonové řadě 5, 7 a 10 koní. Traktory s označením Svoboda DK (Diesel Kar) 5 a 7 byly postaveny pouze na tříkolovém podvozku. Svoboda DK 10 byl již čtyřkolý, ale s velmi nezvykle řešenou přední nápravou, která se po vzoru kočárových podvozků natáčela celá.

Pro svůj bezporuchový a laciný provoz a především díky své nízké pořizovací ceně se stal tento traktor velmi populárním. Tento model byl v roce 1939 modernizován a pod označením Svoboda DK 12 se s drobnými úpravami vyráběl až do roku 1949. Všechny výše zmiňované traktory byly rámové konstrukce, na kterou byl osazen jednoválcový ležatý, čtyřdobý, vznětový motor s odpařovacím chlazením, který dříve firma vyráběla jako stabilní motor . V první polovině čtyřicátých let byl vyráběn model Svoboda 22 s dvouválcovým motorem Deutz nebo jeho kopií. V roce 1945 se začal vyrábět model Svoboda 15 s ležatým jednoválcým motorem, který již tvořil nosnou část traktoru (oproti předchozím typům byl bezrámový) s termosifonickým chlazením (klasický chladič bez nuceného oběhu) a již normální nápravou. Tento model se vyráběl až do roku 1949. Kromě výše zmiňovaných se vyráběly ještě modely (bez většího úspěchu) o výkonu 17 koní a 25 koní (posledně zmiňovaný s pohonem na dřevoplyn).

Firma zanikla v roce 1949, kdy byla znárodněna


 

 

220px-gdr_tractor_zt_300_-aka-.jpg

Fortschritt ZT 300 je německý kolový traktor, který byl zkonstruován v bývalé NDR v 60. letech 20. století. Sériová výroba stroje začala roku 1967, do 80. let bylo vyrobeno kolem 35 000 kusů. Traktor ZT je určen jako tažný a hnací prostředek pro zvlášť těžké zemědělské stroje. Může být užit i pro přepravu v lesním hospodářství. Traktory se dovážely i do Československa

                                                                                    


tachlovicka-hrouda--154-.jpgNa vývoji traktoru Škoda 30 se začalo pracovat už během 2.světové války. První kousek opustil Škodovy závody Plzeň v roce 1946. Po konstrukční stránce to byl typ úspěšně navazující na výrobu předválečných traktorů u Nás. Vývoj a výroba Š 30 byla poznamenaná událostmi své doby a od roku 1951 se kompletace s předem vyrobených dílů přesunula do STS Libice n. C., kde výroba a montáž asi 8000 ks byla ukončena....

    Š 30 byla vybavena dvouválcovým čtyřdobým vznětovým motorem o objemu 3,116 cm_3, který dodával při 1500 ot.min  výkon 22kw (30k). Při své jednoduché a spolehlivé konstrukci byla spotřeba 6,8g.KW/hod... spouštění motoru za chladného počasí bylo usnadněno možností rozběhu na benzín, pomocí startovací kliky nebo elektrického starteru. Cirkulační tlakové mazání, vodní chlazení nuceným oběhem (někdy regulované termostatem, případně regulovatelnou clonou) se staralo o chod motoru. Jednolamelová spojka zaručovala pružný a přesný přenos na pětistupňovou převodovku spojenou v celku s motorem a zadní rozvodovou skříní. V tomto provedení byl traktor schopen vyvynout rychlost až 19,2 km/h v před a 5,1 km/h do zadu. Odpružení v předu zajišťovaly dva svazky listových per nad sebou, v zadu neodpružená náprava s pevnými poloosami.